Header image

Jill Huizinga

over ownership, horeca-hart en het bouwen van sterke merken bij AB InBev

"Je leert het meest als je uit je comfortzone stapt"

Jill Huizinga over ownership, horeca-hart en het bouwen van sterke merken bij AB InBev

Hoe ziet het leven eruit als je verantwoordelijk bent voor de strategische horecapartners van de grootste brouwer ter wereld? Jill Huizinga, Key Account Manager bij AB InBev, neemt ons mee in haar wereld van sterke merken, strategische gesprekken en persoonlijke drive. “Als je gelooft in wat je verkoopt, dan voelen relaties dat meteen.”

Van fan naar verkoper

Nog voordat Jill haar carrière bij AB InBev begon, was ze al fan van de merken. "Ik was op zoek naar een bedrijf dat écht bij me past, met sterke merken en een cultuur waarin ik kon groeien. De werkomgeving maakt alles. En hier voelde het meteen goed: de energie, de ambitie, de mensen. Het voelde alsof ik er al bij hoorde."

Ze startte tijdens de coronatijd, een pittig moment om aan een commerciële loopbaan te beginnen. Toch wist ze haar weg snel te vinden. “Ik heb me direct vastgebeten in mijn werk, pakte extra projecten op en ging op zoek naar waar mijn kracht lag. En dat leidde uiteindelijk naar sales: een vak waarin je elke dag leert.”

Geen klant is hetzelfde

Wat Jill vooral aanspreekt in haar werk, is de diversiteit aan relaties. Van poppodia tot hotelketens en alles daartussen. “Ons portfolio is breed; voor iedere relatie is er een passend merk. Daarmee kunnen we verschillende doelgroepen effectief bedienen. Samen met onze partners zoeken we continu naar de optimale mix, zodat we op iedere locatie de juiste bieren aanbieden.

Ze merkt dat het helpt om zelf ook fan te zijn. “Als ik bijvoorbeeld praat over onze pilsmerken, zoals Hertog Jan, dan voel je gewoon: mensen zijn er dol op. Dat enthousiasme werkt aanstekelijk.”

Impact maken op hoog niveau

Als Key Account Manager On-Trade werkt Jill met de grotere, strategische HORECA accounts in Nederland. “Je zit aan tafel met beslissers, werkt aan gezamenlijke businessplannen, denkt echt op strategisch niveau mee. Als je dan samen successen boekt, is dat zó tof. Ook bijvoorbeeld wanneer een grote prospect besluit om met meerdere locaties in een keer over te stappen op onze merken, en je samen met hen een prachtige ervaring weg kan zetten: dát is impact.”

Ownership, ook als het lastig wordt

Natuurlijk zijn er ook uitdagingen. Niet alles heb je als accountmanager in eigen hand. “Soms kun je een probleem niet direct zelf oplossen, maar ben jij wél het aanspreekpunt. Dan is het extra belangrijk dat je een sterke relatie hebt opgebouwd, want vertrouwen is key.”

Juist dan komt het AB InBev-DNA naar boven: dream big & take ownership. “Hier word je echt gezien als eigenaar van jouw stukje business. Je trekt samen op met marketing, finance, supply chain. Het voelt soms echt alsof je je eigen bedrijf runt binnen én met AB InBev.”

Trends, data en 0.0

Jill houdt de markt scherp in de gaten. “Ik ben graag in het veld. Als ik niet op kantoor zit, loop ik rond op de locaties van onze partners, gewoon om te zien wat er speelt en waar relaties behoefte aan hebben. Alleen zo kun je waarde toevoegen.”

Zo is er steeds meer vraag naar alcoholvrij bier: “Onze Corona Cero doet het heel goed bij onze grote relaties. De vraag naar alcoholvrij bier groeit, omdat steeds meer mensen manieren verkennen om met mate te drinken zonder concessies te doen aan de smaak. En daar past ons portfolio perfect bij.” Daarnaast speelt data een steeds grotere rol in haar aanpak. “Ik ben vrij data gedreven. Zeker in klantgesprekken is het belangrijk om met cijfers aan te tonen wat werkt. Data liegt niet.”

Leren door te doen

Hoewel Jill nu met grote accounts werkt, is haar ontwikkeling binnen het vak razendsnel gegaan. “Ik ben vanaf het begin actief meegenomen in het commerciële proces. Niet alleen met trainingen, maar vooral door mee te draaien in het veld en veel relatiegesprekken te voeren. Zo leer je snel waar het echt om draait: goed luisteren, scherpe vragen stellen en samen kansen zien. Die praktijkervaring is goud waard.”

Ze noemt zichzelf inmiddels een ‘partner’ voor haar relaties. “Een goede accountmanager verkoopt niet alleen, maar voegt waarde toe. Je helpt relaties groeien, en dat voelen ze.”

Mooiste moment? "Drie keer raak."

Een moment waar Jill met trots op terugkijkt: “Er waren drie grote prospects waar ik al maanden mee in gesprek was. En toen vielen ze – alle drie – binnen een maand. Dat is zó'n kick. Daar werk je keihard voor, en ineens klopt het allemaal.”

Tip voor nieuw talent

Voor jong commercieel talent dat een carrière in sales overweegt, heeft ze een duidelijke boodschap:
“Dream big, want je kunt het echt. Maar zorg ook dat je weet waar je over praat. Leer de wereld van je klant kennen. Ga op pad, luister, lees, ervaar. En wees niet bang voor tegenslagen: die horen erbij.”

Werken bij AB InBev?

De cultuur van AB InBev vat Jill het liefst samen in één zin:
“Dream big, work hard & make it happen. Dat voel je hier elke dag.”