Header image

Leer meer over

Verantwoord drinken

We hebben een grote verantwoordelijkheid hebben consumenten te helpen verantwoord te genieten van onze bieren.

Als brouwer hebben we een grote verantwoordelijkheid verantwoord drinken te stimuleren en onverantwoord drinken aan te pakken. Daarom lanceerden we in 2015 wereldwijd ambitieuze doelstellingen voor 2025, om zo verantwoord drinken nog meer tot norm te maken en consumenten te helpen een verantwoorde keuze te maken.

Binnen onze 2025 smart drinking doelstellingen werken we onder meer aan:

1. Product portfolio: in 2025 bestaat 20% van het door ons verkochte bier uit alcoholvrij en/of laagalcoholhoudend bier

• Investeren in productontwikkeling: In 2020 lanceerden we Hertog Jan 0.0%, in 2019 Leffe Blond 0.0%. Ons portfolio bestaat onder meer uit: Hertog Jan 0.0%, Leffe Blond 0.0%, Jupiler 0.0%, Hoegaarden Wit 0.0%. Zo blijven we investeren in groei van de 0.0% categorie.

• Brede verkrijgbaarheid 0.0%: Ons doel is 100% beschikbaarheid en verkrijgbaarheid van 0.0% bij al onze relaties. Met name richtingen studenten- en sportverenigingen promoten we 0.0% actief, onder meer tijdens de studentenintroductieperiodes. Ook gaan we waar mogelijk in gesprek met studenten- en sportverenigingen over hun beleid voor verantwoord drinken. We steunen het preventieakkoord, waarbij alleen nog investeren in 0.0% borden langs sportvelden bij amateursportclubs.

2. Vrijwillige informatie op 100% van onze etiketten

• Op al onze etiketten vermelden we vrijwillig ingrediënten- en voedingswaarde-informatie en pictogrammen over niet drinken als je zwanger bent, 18+ en don’t drink en drive.

• In 2020 vermelden we op 60+% van onze verpakkingen een ‘bewustwordingslabel’, met bijvoorbeeld de tekst ‘Drink niet als je rijdt’ en ‘Drink niet tijdens zwangerschap’. In 2021 werken we toe naar 100%.

Waar werken we nog meer aan?

• In 2018 ondertekenden we via onze koepelorganisatie Nederlandse Brouwers het ‘Nationaal Preventieakkoord’, met extra commitments, zoals het altijd beschikbaar hebben en promoten van 0.0% bier bij studenten- en sportverenigingen en alleen nog voeren van 0.0% reclame langs velden bij amateursportverenigingen. Daar blijven we de komende jaren aan werken.

• We ondersteunen de BOB-campagne financieel.

• 0.0% campagnes vanuit onze merken en focus op 0.0% marketing binnen de horeca en retail.

• Vanuit Jupiler stellen we alleen nog 0.0% parasols beschikbaar.