Als Retail Group Account Manager bij AB InBev is Ellen Claassens verantwoordelijk voor de samenwerking met supermarkten en groothandels. Vanuit haar rol stuurt ze een team aan, onderhandelt ze met diverse retailpartners en werkt ze dagelijks aan de zichtbaarheid en groei van iconische merken. Wat haar drijft? “De impact die je vandaag maakt, zie je morgen al terug op de winkelvloer.”
Van student naar manager van een key retailteam
Tijdens haar studie Marketing Management aan de universiteit kwam Ellen in aanraking met AB InBev. “Er kwam iemand vertellen over het merk Leffe: strak verhaal, mooie presentatie, en ik kende het merk al heel goed, één van mijn favorieten. Toen bleek dat het onderdeel was van AB InBev en dat ze trainees zochten, was ik direct geïnteresseerd.”
Ze startte in het commerciële traineeship en maakte snel stappen: van Projectmanager naar Horeca Accountmanager, en daarna een flinke switch naar retail. “Ik was altijd nieuwsgierig naar hoe het aan de andere kant van het kanaal werkte. Toen er een plek vrijkwam binnen het Category Management-team heb ik die kans met beide handen aangegrepen.”
Strategisch retailmanagement: geen dag hetzelfde
Sinds begin dit jaar is Ellen Retail Group Account Manager, verantwoordelijk voor een aantal grote retailers en new business development. Ze stuurt een team van vier Key Accountmanagers en een Account Support Manager aan. “Wat ik zo mooi vind aan deze functie? Elke retailer is anders. Ze hebben allemaal eigen KPI’s, strategieën en focuspunten. Dat vraagt om maatwerk. Geen gesprek is hetzelfde.”
Het portfolio dat ze beheert is divers, van groothandels met horeca-inslag tot grote supermarktformules. “Die mix houdt het dynamisch. En omdat retail zo data-gedreven is, kun je gericht sturen. Je maakt samen plannen op basis van consumentengedrag, schapdata, promotie-inzichten. Dat maakt het uitdagend én tastbaar.”
“Retail is snel. En dat maakt het leuk.”
Wat Ellen het meest energie geeft? Dat is simpel: directe impact. “Als we vandaag een besluit nemen, zie ik binnen een week wat het doet. Alles is meetbaar, alles is zichtbaar. Je voelt gewoon dat je het verschil maakt.”
Dat gevoel is ook precies wat haar team drijft. “We zijn heel prestatiegericht. Iedereen wil vooruit. Je merkt dat we elkaar daarin versterken. Dat maakt het werken hier zo gaaf: je haalt het beste uit jezelf en je weet dat anderen dat ook doen.”
Cultuur van ownership en groei
Bij AB InBev draait alles om meritocratie: je prestaties bepalen je groei, niet je leeftijd of jaren ervaring. Ellen is daar het bewijs van. “Ik werk nu zo’n zes jaar bij AB InBev en ben in die tijd heel bewust gecoacht en klaargestoomd voor mijn huidige rol. Je bent zélf verantwoordelijk voor je ontwikkeling, maar er is veel ruimte en support om te leren.”
Persoonlijke ontwikkeling is verweven in de cultuur. “We geven elkaar veel feedback, oprecht en met het doel elkaar beter te maken. Dat zit in ons DNA, maar ook gewoon in hoe we met elkaar werken. Als je wilt groeien, moet je blijven reflecteren.”
Strategisch samenwerken
Een samenwerking waar Ellen met recht bijzonder trots op is, is het volledig van de grond af opzetten van een strategisch partnerschap met een toonaangevende retailer. “We zijn niet zomaar samen gaan werken. We hebben een gezamenlijk businessplan ontwikkeld waarin we onze strategieën zorgvuldig op elkaar hebben afgestemd. Vanuit gedeelde ambities hebben we sterke gezamenlijke pijlers neergezet, die we hebben doorvertaald naar concrete activaties op de winkelvloer, bijvoorbeeld met campagnes rondom het merk Corona en de Olympische Spelen. Het was echte co-creatie: van eerste idee tot uitvoering.”
Leiderschap in het commerciële hart
In haar huidige functie combineert Ellen strategie met teamleiderschap. “Ongeveer 60% van mijn week bestaat uit vergaderingen en relatiegesprekken, 30% besteed ik aan team coaching en support, en de rest aan projecten. We zitten veel samen op kantoor; dat helpt om kort op de bal te spelen, ideeën te delen, en teams op elkaar af te stemmen. Je bent nooit alleen aan het puzzelen.”
Ze noemt haar werk dynamisch, uitdagend en persoonlijk. “Je hebt elke dag nieuwe kansen en uitdagingen. Samen met onze retailers zoeken we voortdurend naar de beste strategische route. Dat zijn geen snelle beslissingen, maar keuzes waar je goed over moet nadenken en waarin het gezamenlijke belang centraal staat. Die afstemming en samenwerking geven het werk en de relaties diepgang.”
Wat mensen moeten weten over werken bij AB InBev?
“Dat we groots dromen, en het dan ook waarmaken. Niet alleen met merken, maar ook met mensen. Je hoeft niet twintig jaar ervaring te hebben om impact te maken. Als jij laat zien wat je kunt en waar je naartoe wilt, dan krijg je die kans. Maar je moet het wél zelf doen. En dat maakt het zo leuk.”
Tot slot: wat motiveert jou elke dag opnieuw?
“De combinatie van sterke merken, de energie van het team, en de snelheid waarmee we impact maken. Als je dat bij elkaar optelt, ga je automatisch elke dag voor 110%.”