Hoe bouw je aan een sterke cultuur binnen een organisatie die wereldwijd opereert, maar lokaal wil aanvoelen? Edmee Linssen, Head of People bij AB InBev Nederland, vertelt over het belang van eigenaarschap, de aantrekkingskracht van werken in de bierwereld en waarom een goede cultuur begint bij de juiste fit.
Van techniek naar people
Edmee begon haar loopbaan in een technische richting. “Ik studeerde Industrieel Product Ontwerpen in Delft. Een hele andere wereld dan HR. Maar het mooie aan AB InBev is dat ze niet kijken naar het hokje waar je uit komt, maar naar je talent en drive. Via het commerciële traineeship rolde ik van Category Management door naar Head of Customer Experience, en uiteindelijk naar HR. Dat is het mooie hier: je krijgt de kans om je eigen pad te ontdekken én vorm te geven.”
De overstap naar HR kwam niet uit het niets. “In mijn vorige rol gaf ik leiding aan een team van zo'n 64 mensen. Dan ben je automatisch veel bezig met coaching, cultuur en mensen laten groeien. Dat vond ik zó interessant dat ik zelf heb aangegeven: ik wil op termijn naar het People-team. Die ruimte krijg je hier.”
Werven met cultuur als rode draad
Een van de belangrijkste prioriteiten in Edmee’s rol? De juiste mensen aantrekken, én zorgen dat ze passen bij de cultuur. “We zijn in Nederland bekend van onze merken, van Hertog Jan tot Corona. Maar we willen dat mensen ons ook kennen als werkgever. De cultuur is daarbij echt de sleutel. In onze sollicitatiegesprekken focussen we daarom ook vooral op cultuur. We vragen: pas jij bij ons? Maar ook: passen wij bij jou? Want als dat van beide kanten klopt, dan zie je dat mensen uiteindelijk kunnen excelleren. ”
AB InBev staat bekend om een sterke performancecultuur. “We geloven in meritocratie: wie presteert, groeit. Dat zie je terug in alles: van ons leiderschapsteam tot de manier waarop we nieuwe collega’s begeleiden en blijven uitdagen.”
Van festivals tot horeca-iconen
Wat het extra bijzonder maakt om voor AB InBev te werken, is volgens Edmee de wereld waarin je terechtkomt. “Naast dat we prachtige merken hebben, is het zó gaaf om onderdeel te zijn van de bierwereld. Je komt op festivals en evenementen, de mooiste horecazaken, dat maakt het heel tastbaar en levendig.”
Groeien doe je samen
AB InBev heeft wereldwijd een gestructureerde aanpak voor ontwikkeling: de People Cycle. “Dat is een jaarlijks proces waarin we samen met collega’s reflecteren op prestaties, ambitie en groeimogelijkheden. We werken met 360 graden feedback, persoonlijke ontwikkeltools en vaste evaluatiemomenten. Dat klinkt heel formeel, maar in de praktijk is het juist iets waar we veel energie uit halen. Het helpt je om scherp te blijven op je doelen, en vooral: waar je naartoe wilt.”
En dat geldt voor alle lagen van de organisatie. “Of je nu net start in de brouwerij of in het Europese managementteam zit: het framework is hetzelfde. Alleen de invulling verschilt, afhankelijk van je functie en KPIs.”
Managers leren managen
Een programma waar Edmee trots op is, is de training voor nieuwe managers. “Als organisatie groeiden we hard, en afgelopen jaar werden veel collega’s voor het eerst leidinggevende. Om hen goed te ondersteunen, hebben we een nieuw programma opgezet. Van hoe je feedback geeft tot hoe je een vacature opstelt – het zit er allemaal in. De feedback van deelnemers én hun teams was enorm positief. Dat laat zien hoeveel impact je kunt maken met de juiste begeleiding.”
Cultuur bewaken, ook wereldwijd
AB InBev is een internationaal bedrijf, maar denkt en werkt ook heel lokaal. In die cultuur draait veel om toegankelijkheid en samenwerking. “Niemand heeft een eigen kantoor. We werken in open ruimtes, de lijnen zijn kort, en senior management is heel benaderbaar. Tijdens de onboarding van nieuwe medewerkers organiseren we bijvoorbeeld een Culture Day met Q&A’s, waar ook de directie bij aansluit. Zo zorgen we voor verbinding vanaf dag één.”
Ook technologie speelt een grote rol in HR. “We kijken continu hoe we processen eenvoudiger en schaalbaarder kunnen maken. Denk aan ticketingsystemen voor HR-vragen als ook onze eigen geoptimaliseerde search engines, waardoor we meer tijd overhouden voor de dingen die écht waarde toevoegen: het begeleiden van mensen, het bouwen aan teams.”
Traineeships als vliegende start
In een krappe arbeidsmarkt is zichtbaarheid essentieel. “We zijn trots op onze merken, op onze cultuur én op de snelheid waarmee mensen hier kunnen groeien. Dat laten we graag zien. En dat spreekt aan, zeker bij jonge professionals die graag impact willen maken.”
AB InBev Nederland biedt jaarlijks verschillende traineeships aan, zoals CMT (Commercieel), GMT (General Management) en SMT (Supply Management). “Het mooie is dat je vanaf dag een al meewerkt aan echte projecten, met veel verantwoordelijkheid. Je krijgt de kans om verschillende afdelingen te leren kennen en jezelf breed te ontwikkelen. En voor wie wil, zijn er volop internationale kansen.”
Inspiratie en groei als leider
Wat haar zelf het meest heeft gevormd? “De managers die ik onderweg had. Ik heb veel geluk gehad met sterke leiders die het beste in me naar boven haalden. Zij leerden me dat feedback – geven én ontvangen – cruciaal is om te groeien. Dat probeer ik nu ook door te geven aan mijn eigen team.”
Als leider groeide Edmee vooral in het schakelen van operationeel naar strategisch. “Toen ik overstapte van een team van drie naar het leiden van een team van 60+, moest ik leren loslaten, delegeren en coachen. Niet meer alles zelf doen, maar zorgen dat anderen kunnen excelleren.”
Werken bij AB InBev?
Wat haar elke dag motiveert? “Mijn motto is: actions speak louder than words. Uiteindelijk gaat het niet om wat je zegt, maar om wat je doet. Daden maken het verschil: voor jezelf, voor je team en voor de organisatie.”
Edmee vat het werken bij de brouwer het liefst zo samen:
“Dream big, own it, en geniet vooral van het avontuur – met een koud biertje op z’n tijd.”