AB InBev focust tijdens vijfde Be(er) Responsible Day op trainen horecapersoneel in verantwoord serveren.

Brouwer besteedt wereldwijd aandacht aan bewustwording rondom verantwoorde alcoholconsumptie

Breda - 19.09.2014

AB InBev viert vandaag wereldwijd voor de vijfde keer Be(er) Responsible Day, de dag waarop ’s werelds grootste brouwer extra aandacht vraagt voor verantwoorde alcoholconsumptie. In Nederland heeft AB InBev de afgelopen dagen bijvoorbeeld in diverse steden trainingen in verantwoord serveren gegeven aan horecapersoneel.

De vijfde Global Be(er) Responsible Day is vandaag officieel geopend door Harm van Esterik, Country Director AB InBev Nederland, middels het luiden van de gong op de Amsterdamse effectenbeurs. Tegelijkertijd openden Eric Lauwers (Algemeen Directeur AB InBev België, Nederland, Frankrijk en Luxemburg) en José Lafuente (Country Director AB InBev France) de beurzen in Brussel en Parijs.

Tijdens de vijfde Be(er) Responsible Day zijn in negen Nederlandse steden teams de straat op gegaan om zoveel mogelijk horecamedewerkers te trainen in verantwoord alcohol serveren. De teams geven al vanaf woensdag trainingen in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Breda, Tilburg, Eindhoven, Nijmegen en Arnhem. Ook vandaag zal AB InBev in deze steden te vinden zijn om horecapersoneel te trainen. AB InBev heeft zichzelf tot doel gesteld om aan het eind van dit jaar minimaal 10.000 horecamedewerkers in Europa en 1 miljoen medewerkers wereldwijd te hebben getraind.

Invloed

Met deze trainingen wil AB InBev consumenten bewuster maken van verantwoorde alcoholconsumptie. Uit onderzoek dat de brouwerij heeft laten uitvoeren onder bijna 8.000 volwassenen in acht verschillende landen blijkt namelijk dat een derde van de ondervraagden het op prijs stelt wanneer horecapersoneel voorlichting geeft over verantwoorde alcoholconsumptie. De invloed van barmedewerkers op het drinkgedrag van klanten is dus groot, zo blijkt uit het onderzoek van AB InBev. Ook vindt de meerderheid van de ondervraagden het niet vervelend als er gevraagd wordt naar hun identiteitsbewijs voor leeftijdscontrole. En 45% stelt het op prijs wanneer horecapersoneel tips geeft voor een veilige terugrit naar huis.

Mede daarom heeft de brouwer een online training ontwikkeld die serveerders informeert over regelgeving, praktische tips geeft voor het verifiëren van de leeftijd en hen leert omgaan met moeilijke situaties zoals het weigeren van een bestelling. Hierdoor zijn horecamedewerkers beter voorbereid op hun werkzaamheden en kan onverantwoorde alcoholconsumptie worden teruggedrongen. Door de training online aan te bieden hoopt AB InBev zoveel mogelijk horecamedewerkers te bereiken.

Doelstellingen

AB InBev zet zich ook de rest van het jaar in voor meer bewustwording rondom verantwoorde alcoholconsumptie. Kim Vogten, Corporate Affairs Manager bij AB InBev, licht toe: “In 2011 hebben wij onszelf een aantal doelen gesteld die we voor het einde van 2014 verwezenlijkt willen hebben. Het merendeel van deze doelen hebben we nu al ruimschoots bereikt. Zo hebben we al 340 miljoen volwassenen bereikt met ons programma Family Talk, waarmee we ouders willen helpen met hun kinderen over alcoholconsumptie te praten. Oorspronkelijk hadden we ons als doel gesteld om 100 miljoen volwassenen te bereiken. Ook wilden we aan minstens 500.000 winkels en horecagelegenheid materiaal verschaffen waarmee de leeftijd van de klant eenvoudig gecheckt kan worden door het personeel. Inmiddels hebben we al 1,2 miljoen winkels en café’s van dit materiaal voorzien.”

Daarnaast gaat AB InBev de rest van het jaar door met het geven van de training verantwoord serveren aan personeel dat alcohol verkoopt en serveert. Het doel is om aan het van het jaar in totaal 1 miljoen medewerkers te hebben getraind. Vogten: “We zetten ons ten volste in om ook dit doel te verwezenlijken. De afgelopen dagen hebben we in een groot aantal Nederlandse steden in ieder geval weer veel barmedewerkers kunnen trainen. We merken bovendien dat horecapersoneel het op prijs stelt dat wij deze trainingen aanbieden.”