Gouden medaille voor Hertog Jan Grand Prestige op de World Beer Cup.

Arcen - 15.05.2014

Trots en blijdschap overheersen op de Hertog Jan brouwerij in Arcen. Tijdens de World Beer Cup 2014 heeft Hertog Jan Grand Prestige de gouden medaille gewonnen in de categorie Belgian-style Dark Strong Ale. Afgelopen week ontving een afvaardiging van de brouwerij de prijs bij de uitreiking van de Europese Awards in Keulen.

Van Brons naar Goud
Nadat in 2012 de Grand Prestige reeds bekroond werd met een bronzen medaille, mogen de brouwers uit Arcen dit jaar een gouden medaille toevoegen. Dit jaar zijn er 94 verschillende categorieën geweest, waar de jury haar oordeel over heeft gegeven. Juryleden worden aangewezen op basis van specifieke expertise en proeven niet in iedere category. Er wordt blind geproefd, zonder enige informatie over merk of afkomst van het bier.

Olympische Spelen van het bier
De World Beer Cup is in 1996 door de Brewers Association ontwikkeld om de kennis en kunst van het brouwen te vieren. Deze wordt iedere twee jaar gehouden, waarbij een professioneel panel van juryleden de drie beste bieren per categorie beloont met een gouden, zilveren of bronzen medaille. De World Beer Cup wordt ook wel de ‘Olympische Spelen van het Bier’ genoemd en is het meest prestigieuze bier concours ter wereld.

Over Hertog Jan Grand Prestige
Grand Prestige is het kroonjuweel, de trots van de Hertog Jan Brouwerij. Voor dit donkerzware bier met een alcoholpercentage van 10% wordt het speciale Hertog Jan mout gebruikt: een mengsel van vier verschillende moutsoorten. Dit geeft een rijpe, volle smaak waarin zoet en bitter te onderscheiden zijn. Hertog Jan Grand Prestige is een van de weinige bieren die gerijpt kan worden, de smaak wordt rijker met de jaren. Tegenwoordig liggen er talloze flessen Grand Prestige te rusten in de kelder onder de brouwerij. Liefhebbers kunnen meer te weten komen over het brouwproces en een kijkje nemen in de kelders van de brouwerij in Arcen door een rondleiding te reserveren op www.hertogjan.nl/brouwerij.

Over Hertog Jan

De bijzondere bieren van Hertog Jan worden gebrouwen in de authentieke Hertog Jan brouwerij in Arcen, die jaarlijks ruim 40.000 bezoekers trekt. Hertog Jan is niet meer weg te denken uit de Nederlandse biercultuur met zijn premium pilsener en ruime assortiment speciaalbieren, zoals Hertog Jan Karakter en Hertog Jan Grand Prestige. Meer informatie is te vinden op www.hertogjan.nl. Hertog Jan is onderdeel van ’s werelds leidende brouwerijgroep Anheuser-Busch InBev, in Nederland ook verantwoordelijk voor merken als Jupiler, Dommelsch, Leffe, Hoegaarden en Beck’s. Zie voor meer informatie: www.ab-inbev.nl.