AB InBev, CHEP & JCL combineren groene krachten via shared warehousing

Nieuwe duurzaamheidsinitiatieven waaronder samenwerking met CHEP & JCL dragen bij aan verdere reductie van de CO2-uitstoot van AB InBev

Breda - 24.02.2014

Bierbedrijf AB InBev, brouwer van onder andere Hertog Jan, Jupiler, Dommelsch, Hoegaarden en Leffe, heeft een samenwerking opgestart met JCL (AB InBev outsourcing partner warehousing in NL) & CHEP om een algemene CO2 reductie te realiseren.

Als algemene basis voor dit initiatief staat het thema Lean & Green op de voorgrond, iedereen zocht naar de gemene deler die gevonden is in vrije logistieke ruimte bij JCL wat gebruikt wordt voor het opslaan van de CHEP paletten. De lege kilometers bij ABInbev worden ingezet voor transport van paletten naar de brouwerij, zo combineren we alle 3 onze logistieke capaciteiten om gezamenlijk CO2 te reduceren.

Mede aanleiding tot dit initiatief was het commitment van het behalen van een Lean and Green Star. Lean and Green is een stimuleringsprogramma voor bedrijven en overheidsinstanties voor duurzame logistiek dat wordt uitgevoerd door Connekt. Door dit gezamenlijk doel na te streven om CO2 te reduceren, wordt dit platform mede gebruikt om samenwerkingsinitiatieven op te starten.

“Wij geloven sterk in een actieve samenwerking waardoor we gezamenlijk in staat zijn de transportcapaciteit beter te benutten, lege kilometers te vermijden en de CO2-uitstoot te reduceren. Door het delen van informatie en ervaringen optimaliseren we niet alleen het transport maar ook onze supply chain-processen.” zegt Patrick van Daele, Logistics Manager Benelux bij CHEP. “JCL ondersteunt dit initiatief tot samenwerking tussen AB InBev en CHEP door faciliteiten aan te bieden waardoor energie-efficiëntie realiseerbaar wordt. Tevens wordt op andere fronten hard gewerkt aan het CO2 neutraal maken van de warehouses en het reduceren van de CO2 uitstoot van het transport”, aldus Bert de Vries logistiek manager van JCL.

Better World

Na het ontvangen van de Lean and Green Award in april 2012, wordt nu dan ook de volgende stap gezet door AB InBev in het verder verduurzamen van het logistieke proces met het commitment naar de Lean and Green star. De initiatieven met een Lean and Green-karakter zijn een geïntegreerd onderdeel van de veelomvattende MVO-inspanningen van AB InBev, genaamd ‘Better World’. AB InBev heeft het streven om het beste bierbedrijf in een betere wereld te zijn en ontwikkelt in het kader van deze ambitie initiatieven die een positieve impact hebben om de leefomgeving van zijn medewerkers, consumenten en aandeelhouders.

“Het Better World programma van AB InBev en Lean and Green versterken elkaar door samen te werken. Connekt is trots op deze samenwerking met AB InBev en beschouwt AB InBev als een belangrijke partner van het Lean and Green programma. Aldus Nico Anten, directeur van Connekt.

De initiatieven die AB InBev in Nederland ontplooit om de CO2-uitstoot te verminderen, worden volgens de Connekt-richtlijnen ook uitgerold in andere Europese landen.