AB InBev zet tijdens vierde Be(er) Responsible Day in op bewustwording alcohol-verkopende partijen

Online Training Verantwoord Serveren moet verkopend personeel helpen om tijdens het werk bewust te zijn van verantwoord alcoholgebruik van klanten.

Breda - 20.09.2013

AB InBev viert wereldwijd voor de vierde maal de Global Be(er) Responsible Day. Op diverse locaties en via verschillende manieren worden medewerkers en consumenten bewust gemaakt van verantwoorde alcoholconsumptie. Zo wordt vandaag de online Training Verantwoord Serveren gelanceerd, waarmee alcohol verkopend personeel op een eenvoudige manier bewuster kan omgaan met het verantwoord serveren van alcohol.

Door middel van praktische voorbeelden en informatie over wet- en regelgeving geeft de training barpersoneel en verkoopmedewerkers meer informatie over verantwoorde alcoholconsumptie. Het volgen van de trainging duurt ongeveer twintig minuten en aan het eind ontvangen deelnemers een gepersonaliseerd certificaat. De online training sluit aan bij het streven van AB InBev om voor het einde van 2014 minimaal een miljoen horecamedewerkers te trainen in het verantwoord aanbieden van alcohol.

AB InBev heeft zichzelf voor 2014 meer doelen gesteld die moeten bijdragen aan meer bewustwording rondom alcohol. Zo wil het bedrijf wereldwijd minstens 100 miljoen volwassenen bereiken met het Family Talk-programma, waarin ouders geholpen worden bij het bespreekbaar maken van de gevaren van onverantwoorde alcoholconsumptie. De teller staat inmiddels al op 145 miljoen. Ook het verschaffen van materiaal waarmee de leeftijd van de klant eenvoudig gecheckt kan worden door horeca- en verkooppersoneel, is een speerpunt. Inmiddels zijn deze materialen al aan 465.000 winkels en horecagelegenheden verstrekt.

Daarnaast vindt AB InBev het belangrijk consumenten bewuster te maken van de gevaren van rijden onder invloed. Inmiddels heeft de brouwerij al 748 miljoen volwassenen weten te bereiken met campagnes die het belang van het vooraf regelen van een autorit naar huis benadrukken. De laatste belofte van AB InBev is om voor het einde van 2014 minstens 300 miljoen dollar te besteden aan reclamecampagnes die consumenten bewuster maken van de gevaren van onverantwoorde alcoholconsumptie. Tot nu toe heeft de brouwerij hier 112 miljoen dollar aan uitgegeven.

“Personeel in horecagelegenheden en andere plekken waar alcohol wordt verkocht, kunnen een grote rol spelen in bewustwording rondom alcoholgebruik. Daarom bieden we juist aan deze groep praktische trainingen aan die ze tijdens hun dagelijkse werkzaamheden kunnen toepassen,” zegt Country Director Harm van Esterik. “Door de mogelijkheid om online een training te volgen, kunnen we nog meer medewerkers in de horeca en andere plekken waar alcohol wordt verkocht bereiken.”

Ben jij of ken jij iemand die alcohol schenkt? Je vindt de training op training.horecasupport.nl.