Brouwers en biertapperijen in Nederland starten campagne ‘Stop Bierbelasting.nl’

Accijns op bier kost samenleving meer dan het de schatkist oplevert

Breda - 19.07.2013

De brouwers en biertapperijen in Nederland roepen de voortdurende bieraccijnsverhogingen in ons land een halt toe. Uit recent onderzoek van Regioplan naar de omvang van grensoverschrijdende bieraankopen veroorzaakt door bieraccijnsverschillen, blijkt dat de 10% accijnsverhoging per 1 januari 2013, de samenleving meer geld kost dan het de schatkist oplevert. Daarom starten de brouwers en biertapperijen vandaag de campagne ‘Stop Bierbelasting.nl’.

Centraal in de campagne staat een korte film (link) en een actie site (link) waarin de argumenten tegen een nieuwe bieraccijnsverhoging in 2014 helder uiteen worden gezet. Wie het eens is met de campagne, kan dat via een online poll aangeven. De brouwers en biertapperijen hopen op zoveel mogelijk steun voor hun campagne om zo de geplande bieraccijnsverhoging van januari 2014 te voorkomen. De campagne wordt vanaf 1 augustus door de brouwers met veel activiteiten uitgerold.

Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers en woordvoerder namens de brouwers en biertapperijen: “De Nederlandse biersector betaalt jaarlijks zo’n 390 miljoen euro aan bieraccijns. Sinds 2002 is de accijns op bier bijna verdubbeld. Hoewel het lijkt alsof iedere accijnsverhoging op bier zorgt voor meer inkomsten voor de overheid, is dit in werkelijkheid niet zo. De hoge bieraccijns jaagt steeds meer bierkopers naar Duitsland waar de bieraccijns vier keer lager is. De schatkist loopt hierdoor nu al vele tientallen miljoenen euro aan BTW en accijns mis. Reden waarom Engeland de bieraccijns recent heeft verlaagd en Duitsland en België de bieraccijns beschermend laag houden. De omzet die de brouwers door de trek naar het buitenland mislopen, leidt bovendien direct tot banenverlies bij de Nederlandse brouwers, haar afnemers en toeleveranciers. Hoog tijd dus dat de overheid af ziet van alle verdere accijnsverhogingen op bier!”

Hoge Nederlandse bieraccijns jaagt kopers van bier over de grens

Het onderzoek van Regioplan toont aan dat door de accijnsverhoging per 1 januari jl. en de BTW verhoging per oktober 2012, steeds meer bierkopers over de grens hun bier inkopen. Hierdoor loopt de schatkist over het eerste kwartaal van 2013 ongeveer 18 miljoen euro aan bieraccijns en BTW inkomsten mis, tegenover zo’n 36 miljoen euro over heel 2011. Regioplan schat daarbij dat de gederfde bieraccijns en BTW inkomsten in 2013 minimaal zullen verdubbelen ten opzichte van 2011.

10% accijnsverhoging op bier kost ruim 300 banen in Nederland

De omzet van de leden van Nederlandse Brouwers is in het eerste kwartaal met ongeveer 6% gedaald ten opzichte van 2012. In dezelfde periode liepen de verkopen in de grensstreek zo’n 3-4% achter ten opzichte van andere delen van het land. Regioplan heeft berekend dat een 3% daling van het omzetvolume, tot zo’n 3% daling van de werkgelegenheid leidt. Op basis van deze berekening zal de 10% accijnsverhoging op bier, ruim 300 banen kosten bij brouwers, toeleveranciers en in de retail. In deze cijfers is de horeca nog niet meegenomen. Opnieuw een bieraccijnsverhoging in 2014 zal dus recht evenredig ten koste gaan van de werkgelegenheid.

10% accijnsverhoging op bier kost Nederlandse schatkist geld

Uit het onderzoek van Regioplan blijkt dat de 10% accijnsverhoging niet daadwerkelijk tot extra inkomsten voor de schatkist leidt. De extra opbrengsten worden geheel teniet gedaan door hogere maatschappelijke kosten. Inschatting is dat de kosten en baten van de accijnsverhoging negatief zullen uitvallen voor de overheid. Een nieuwe accijnsverhoging zal dit effect enkel doen versterken.