AB InBev focust tijdens Be(er) Responsible Beat op bewustwording verantwoorde alcoholconsumptie

Breda - 21.09.2012

Eén dag in het jaar extra focus op verantwoorde alcoholconsumptie: middels een echte lunchparty ondersteund door een DJ, verschillende alcoholvrije producten, een gezonde en maatschappelijke lunch en beweging verzorgd door [email protected]

AB InBev vierde vandaag wereldwijd voor de derde keer de Global Be(er) Responsible Day. De bierbrouwerij heeft vandaag op verschillende locaties en op verschillende manieren medewerkers, consumenten en relaties bewuster proberen te maken van verantwoorde alcoholconsumptie. Zo heeft onder andere het Family Talk programma – dat vorig jaar in Nederland is gelanceerd - een nieuwe impuls gekregen. Hierdoor wordt een open en eerlijke communicatie over alcohol tussen ouders en kinderen aangemoedigd.

Tijdens de Global Be(er) Responsible Day lag de focus vooral op Family Talk. Werknemers en relaties konden deelnemen aan de Be(er) Responsible Beat op het hoofdkantoor te Breda; een echte lunchparty ondersteund door een DJ en met verschillende alcoholvrije producten. De gezonde lunch werd verzorgd door de maatschappelijke instelling ‘Amarant’, er was een informatiestand van het Kennisinstituut Bier en [email protected] organiseerde een clinic. Dit alles om aanwezigen bewust te maken van verantwoorde keuzes. In de brouwerij van AB InBev in Arcen zijn vandaag aan alle bezoekers Family Talk-materialen uitgedeeld. In de brouwerij in Dommelen zijn werknemers geïnformeerd over de nieuwe ontwikkelingen en plannen wat betreft dit platform.

Naast de jaarlijkse Global Be(er) Responsible Day zet AB InBev zich gedurende het hele jaar op andere manieren in voor meer bewustwording omtrent alcohol. AB InBev heeft zichzelf een aantal wereldwijde doelen gesteld die de brouwerij voor het einde van 2014 bereikt wil hebben. Zo biedt het bedrijf trainingen aan voor horecamedewerkers om op een verantwoorde manier alcohol te verkopen. De doelstelling van AB InBev is om voor eind 2014 wereldwijd minstens een miljoen horecamedewerkers te hebben getraind. De teller staat nu al op 160.000. Ook probeert de brouwerij via reclamecampagnes consumenten bewuster te maken van de gevaren van onverantwoorde alcoholconsumptie. In totaal wil AB InBev hier wereldwijd minstens 300 miljoen dollar aan hebben besteed voor eind 2014.

Een andere manier waarop AB InBev alcoholbewustzijn onder consumenten wil vergroten, is door actieve deelname aan het European Alcohol & Health Forum, een onderdeel van de Europese Commissie. Dit forum is opgericht om de gevolgen van onverantwoorde alcoholconsumptie in de EU-landen terug te dringen. Zo heeft AB InBev vorig jaar het ‘Drink Driving Forum’ georganiseerd, waarbij internationale experts hun kennis deelden over het voorkomen van alcoholgebruik in het verkeer.

“Door scherpe doelstellingen te stellen, dwingen wij onszelf om streng te kijken naar hoe we consumenten nog bewuster kunnen maken van verantwoorde alcoholconsumptie,” zegt Manisha Thakker, Country Director Nederland. “In Nederland zijn we vorig jaar begonnen met het Family Talk programma, dat gaan we vanaf vandaag verder uitbouwen. Als moeder van twee kinderen draag ik dit een warm hart toe. Het is de bedoeling dat Family Talk een interactieve community wordt waarop ouders ervaringen en adviezen kunnen delen. De website heeft plaatsgemaakt voor een weblog: www.familytalkonline.nl. Deze zal ondersteund worden door een Facebook-pagina waarop we content delen en het uitwisselen van ervaringen willen stimuleren.”