AB InBev viert haar vierde World Environment Day

West-Europese initiatieven besparen duizenden tonnen CO2 emissie

Breda - 05.06.2012

AB InBev vierde vandaag haar vierde World Environment Day (WED) binnen al haar wereldwijde vestigingen. WED is een initiatief vanuit het Milieuprogramma van de Verenigde Naties en vond dit jaar voor de vierde keer plaats. De jaarlijkse WED is voor AB InBev een belangrijk middel dat bijdraagt aan de belofte om de impact op het milieu te verkleinen (de derde pijler binnen onze droom: ‘ Beste Bierbrouwer in een Betere Wereld’). In West-Europa concentreerden de medewerkers van AB InBev zich op het verminderen van CO2 emissie door autobanden en vrachtwagenbanden op de juiste spanning te brengen. Gedurende deze dag werden medewerkers geïnformeerd over de optimale bandenspanning. Daarnaast konden ze hun banden laten testen en indien nodig op spanning laten brengen. Hiermee kan AB InBev liters brandstof en duizenden tonnen CO2 emissie per jaar besparen.

144 miljoen kilometer per jaar
“Bier bestaat uit natuurlijke grondstoffen en het spreekt voor zich dat AB InBev pleit voor een effectief gebruik van onze bronnen” zegt Manisha Thakker, Country Director AB InBev Nederland. “Wereldwijd hebben wij ambitieuze doelen gesteld om het waterverbruik te verminderen tot 3,5 hectoliter per geproduceerde hectoliter en 99% van het afval en bijproducten te hergebruiken, voor het einde van 2012. Eind 2012 willen wij ook wereldwijd het energieverbruik en de CO2 emissie met 10% hebben verminderd.”

Uiteraard staat milieubewustzijn iedere dag centraal bij AB InBev, maar tijdens WED onderstrepen we het belang hiervan nog eens extra. Het thema voor WED 2012 was het verminderen van CO2 emissie. Dit werd gedaan door alle banden op de juiste spanning te brengen en hiervoor aandacht vragen. Tevens hebben wij milieuvriendelijke rijtips opgesteld om mensen aan te sporen milieuvriendelijk te rijden en hebben we een aantal medewerkers een ‘ Eco-friendly Drive Course’  kunnen weggeven. Door milieuvriendelijk te rijden kunnen wij voor veel impact zorgen op het gebied van besparing van brandstof en CO2 emissie, gezien het feit dat AB InBev beschikt over duizenden voertuigen. Daarnaast gebruikt AB InBev veel vrachtwagens om grondstoffen en goederen te vervoeren en busjes en auto’s om de medewerkers te ondersteunen. Gezamenlijk rijden zij ongeveer 144 miljoen kilometer per jaar, dat te vergelijken is met 187 keer naar de maan en terug. Door onder meer voor een juiste bandenspanning te zorgen, kunnen wij duizenden tonnen CO2 emissie per jaar besparen.

Lean & Green Award
AB InBev Nederland is zeer ambitieus en heeft in 2010 zelfs vastgelegd om binnen vijf jaar de CO2-uitstoot met minimaal 25% terug te dringen. AB InBev Nederland heeft dan ook niet voor niets in april jl. de Lean and Green Award 2012 in ontvangst mogen nemen. De award, die jaarlijks door het Connektprogramma ‘Duurzame Logistiek’ wordt uitgereikt, is een beloning voor bedrijven die zich inzetten om hun logistieke proces te verduurzamen.
In de periode 2010-2011 lukte het de bierbrouwer al om een reductie van ruim 11% te bewerkstelligen, onder andere door interne aanpassingen in het productie- en distributieproces. Zo heeft de brouwer het aantal gereden kilometers per geleverde hectoliter bier verlaagd en de routeplanning geoptimaliseerd. De initiatieven met een Lean and Green-karakter zijn een geïntegreerd onderdeel van de veelomvattende MVO-inspanningen van AB InBev, genaamd ‘ Better World’.

Baarden zijn terug
Door het succes van vorig jaar heeft AB InBev de ‘No Shave Campaign’ als wereldwijd programma ingezet voor al haar medewerkers. Medewerkers werden opgeroepen om zich twee weken voorafgaand aan WED niet te scheren, om zo liters water te besparen. Bijkomend: behaarde gezichten bleken een perfecte aanleiding om over de initiatieven van AB InBev om de Beste Bierbrouwer in een Betere Wereld te praten, zowel zakelijk als privé.

De medewerkers konden bovendien op andere manieren deelnemen aan WED, namelijk door op de fiets naar het werk te gaan of door te carpoolen.

Hart en geest
“We willen onze impact op de aarde zo klein mogelijk maken, om zo de planeet in een goede staat te houden voor toekomstige generaties. WED is een goede gelegenheid om de inspanningen van onze medewerkers - om maatschappelijk verantwoord te ondernemen gedurende het hele jaar - te benadrukken. Ik ben erg trots om te zien dat milieubewustzijn steeds meer geïntegreerd raakt in onze dagelijkse gang van zaken en in het hart en de geest van onze mensen. Ik heb vandaag veel gedreven collega’s gezien die deelnamen aan onze World Environment Day activiteiten en hun betrokkenheid toonden aan onze Better World doelstellingen” zei Jo Van Biesbroeck, Zone President AB InBev West-Europa.

“Het verminderen van onze impact op het milieu betekent dat wij nooit helemaal tevreden zijn met onze inspanningen. World Environment Day helpt bij aan het genereren van een grote impuls voor onze interne inspanningen en ons werk binnen de gemeenschappen”, aldus Carlos Brito, CEO van AB InBev. “De activiteiten waar wij aan deelnemen benadrukken het steeds efficiëntere gebruik van onze middelen, wat essentieel is voor de verdere, duurzame groei van onze activiteiten over de hele wereld.”