Hertog Jan nodigt Nederland uit om bier te proeven

De proeverij is begonnen

Nederland - 13.10.2011

Hertog Jan De Proeverij is begonnen. In de maanden juni en juli kunnen bierliefhebbers in geselecteerde Vriendenkring Hertog Jan-cafés de nieuwe bieren: Hertog Jan X en Hertog Jan Y, proeven.

Tijdens De Proeverij kan heel Nederland de bieren proeven. Meesterbrouwer Gerard van den Broek zal op speciale proefavonden zelf aanwezig zijn om de proeverij te begeleiden. Na het proeven stemt iedereen op hun persoonlijke favoriet en doet een voorstel voor de naam. Het bier met de meeste stemmen komt in oktober met de meest passende naam in de winkels.

Wordt het Hertog Jan X of Hertog Jan Y?
Meesterbrouwer Gerard van den Broek heeft twee historische recepten gekozen en de bieren Hertog Jan X en Hertog Jan Y gebrouwen. “De Hertog Jan X is een heel mooi bitter bier. De Hertog Jan Y is gebrouwen met volle mouten, die een mooie bitterzoete smaak afgeeft”, vertelt hij. Tijdens een exclusieve voorproeverij in mei proefden diverse kenners, waaronder Meesterkok Robert Kranenborg, in Arcen de twee nieuwe bieren en kozen alvast hun favoriet. Nu is het tijd om de rest van Nederland te laten proeven en samen te bepalen wat het nieuwe speciaalbier van Hertog Jan wordt.

Hertog Jan De Proeverij App
Om het proeven en stemmen gemakkelijk te maken, is er een gratis Hertog Jan De Proeverij app beschikbaar voor iPhone en Android. Hiermee kan de consument gemakkelijk stemmen, proeflocaties vinden, proefnotities maken en informatie vinden over de bieren. Voor café-eigenaren die meedoen met De Proeverij is er een gratis iPad app beschikbaar waarmee gasten direct en gemakkelijk hun stem uit kunnen brengen.

Om op de hoogte te blijven van De Proeverij en voor de cafés waar je Hertog Jan X en Hertog Jan Y kunt voorproeven kijk je op www.facebook.nl/hertogjan en www.hertogjandeproeverij.nl.

Merken

Hertog Jan

Quotes

De Hertog Jan X is een heel mooi bitter bier, wat drie keer gehopt is, een mooie bittere afdronk heeft die komt opzetten en mooi afvloeit in de mond. De Hertog Jan Y is gebrouwen met volle mouten, die een mooie bitterzoete smaak afgeeft en een hele volmondige afdronk heeft.
Gerard van den Broek (Meesterbrouwer Hertog Jan)

Hertog Jan X is geraffineerd, verfijnd van smaak en fris in de afdronk. Hertog Jan Y heeft een milde afdronk. En het is een goede begeleiding van hartige, spicy gerechten.
Robert Kranenborg (Meesterkok)

Hertog Jan X is een bier met een bittere afdronk. Er zit wat bloemigheid in en is een lekker blond bier.
Nico Bot (Nederlands Kampioen Blind Bierproeven)

Hertog Jan Y is een donker bier met een fruitige smaak en geur met een vrij droge afdronk. Het doet denken aan de amberbieren, maar heeft toch een droge afdronk.
Derek Walsh (Internationaal Beer Judge en Brouwer)

Hertog Jan nodigt Nederland uit om bier te proeven

Video