LEAN AND GREEN AWARD STIMULANS VOOR AB INBEV

Brouwer wil externe partijen betrekken bij duurzaamheidsinitiatieven om gezamenlijke impact te vergroten

Breda - 20.04.2012

Bierbrouwer AB InBev, brouwer van onder andere Hertog Jan, Jupiler, Dommelsch, Hoegaarden en Leffe, heeft de Lean and Green Award 2012 in ontvangst mogen nemen. De award, die jaarlijks door het Connektprogramma ‘Duurzame Logistiek’ wordt uitgereikt, is een beloning voor bedrijven die zich inzetten om hun logistieke proces te verduurzamen.

ABInBev heeft in 2010 vastgelegd om binnen vijf jaar de CO2-uitstoot met minimaal 25% terug te dringen. In de periode 2010-2011 lukte het de bierbrouwer al om een reductie van ruim 11% te bewerkstelligen, onder andere door interne aanpassingen in het productie- en distributieproces. Zo heeft de brouwer het aantal gereden kilometers per geleverde hectoliter bier verlaagd en de routeplanning geoptimaliseerd. De initiatieven met een Lean and Green-karakter zijn een geïntegreerd onderdeel van de veelomvattende MVO-inspanningen van AB InBev, genaamd ‘ Better World’.

Koen Parijs, Logistics Manager Nederland: “Een mooi initiatief met veel impact is bijvoorbeeld het slimmer benutten van leegtransport in Nederland en het verhogen van de beladingsgraad volgoed. Wij bieden transporteurs die ergens leeg vertrekken de mogelijkheid om bij een klant van ons emballage op te pikken, zodat het retourproces efficiënter verloopt. De optimalisatie van de beladingsgraad wordt gerealiseerd door een efficiëntere interne transportplanning. Ook de mogelijke inzet van LZV’s en hybride pendeldiensten tussen onze DC’s zijn enkele voorbeelden van de maatregelen die wij treffen”.

Startpunt
De toekenning van de Lean and Green Award is voor AB InBev een opmaat tot meer. De award wordt dan ook niet beschouwd als een bekroning, maar als een startpunt voor een groeiend bewustzijn. AB InBev streeft ernaar om het beste bierbedrijf in een betere wereld te zijn en ontwikkelt initiatieven die een positieve impact hebben op de leefomgeving van zijn medewerkers, consumenten en aandeelhouders.

AB InBev wil samen met externe partijen zoals stakeholders, klanten en vervoerders het bewustzijn van en initiatieven omtrent duurzaam ondernemen verder ontwikkelen. Nieuwe samenwerkingsverbanden bieden volgens de brouwer de potentie om de impact van de MVO-inspanningen te vergroten.

Eric Schrover, Commercial Supply Manager bij AB InBev Nederland: “In de supply chain concentreren partijen zich normaal gesproken op hun eigen CO-footprint: hoe kun je die verkleinen? We zijn ons er nog niet goed genoeg van bewust dat je gezamenlijk veel meer kunt besparen dan je in eerste instantie denkt. Het potentieel zit in de onverwachte verbindingen die je samen met klanten en andere koplopers kunt realiseren. Als iedereen vanuit dezelfde visie opereert dan komen ambities versneld dichterbij. Wij dagen andere bedrijven, partners, klanten en toeleveranciers uit om met ons mee te denken en werken om zo de impact van onze gezamenlijke inspanningen te vergroten.”

LEAN AND GREEN AWARD STIMULANS VOOR AB INBEV